Tuesday, January 13, 2009

Tandus Isu : Kempen anti perpaduan kaum


Pakatan Rakyat di Terengganu semakin kukuh menjelang Pilihanraya P036 Kuala Terengganu. Hal ini dibuktikan dengan sambutan masyarakat cina dan india terhadap program-program yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat mendapat sambutan dan sokongan yang tidak berbelah bagi. Kelebihan berpihak kepada YB Hj Mohd Abdul Wahid Endut, calon PAS/Pakatan Rakyat yang sememangnya telah dikenali oleh kebanyakan masyarakat setempat dengan sifatnya yang mesra dan cakna rakyat. Pengalaman sebagai peniaga dan usahawan yang berurusan dengan peniaga-peniaga lain insyaallah akan memberikan laluan mudah kepada beliau dalam PRK036 kali ini.

Namun begitu, perkara ini tetap tidak disenangi oleh pihak lawan yang sengaja berusaha untuk menggagalkan perpaduan kaum didalam Pakatan Rakyat. Perlbagai isu terdesak digunakan semata-mata untuk menumbangkan Pakatan Rakyat dalam PRK kali ini. BN melalui media yang dikonkong oleh mereka telah dengan sengaja menimbulkan isu hudud semata-mata untuk menakutkan non-muslim terhadap hukum yang terkandung didalam Al-Quran. Namun masyarakat cina dan india telah mendapat penerangan yang jelas mengenai hudud melalui program yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat. Yang nyata hudud hanyalah untuk orang yang salah dan jahat sahaja dan syarat-syaratnya amat ketat untuk dilaksanakan.


Sekali lagi media BN menyiarkan kenyataan 'pandir'nya menuduh PAS dan PKR mengikut telunjuk DAP dalam menentukan hudud dan maruah orang melayu juga ditentukan oleh DAP. Sebenarnya inilah api perkauman yang dimainkan oleh UMNO (Sebuah parti yang berasaskan kaum dan bangsa) didalam siri kempen-kempen pilihanraya mereka.

Pakatan Rakyat telah berjaya mengesan satu usaha yang dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab yang menyebarkan satu helaian 'Buletin Anak Jawa Selangor'. 'Buletin' tersebut tersebut cuba mengapi-apikan sentimen orang melayu terhadap cina ekoran tertubuhnya Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor pada PRU ke-12 yang lalu. Dan kali ini Menteri Besar Selangor pula yang menjadi mangsa Kempen Anti Perpaduan Kaum. Walaubagaimana pun, Pakatan Rakyat tahu siapa dalang di sebalik agenda mereka...

Risalah ini juga telah didedahkan sendiri oleh Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu, Dato' Hj Mustafa Ali didalam sidang media di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Ibai hari ini.



p/s : Fikir-fikirkan....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy