Tuesday, January 12, 2010

BN wajar ditolak kerana gagal tangani isu rakyat


KUALA TERENGGANU, 11 Jan 2010 (Harakahdaily): Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak wajar ditolak kerana gagal dalam menangani isu rakyat termasuk penggunaan kalimah Allah yang menyebabkan tercetusnya kejadian membakar beberapa gereja sejak Jumaat lalu.

Justeru, Ketua Pemuda PAS negeri, Mohd Nor Hamzah berkata, sudah tiba masanya rakyat menilai kembali sokongan mereka kepada BN dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

Ini, katanya kerana kepimpinan Umno termasuk Najib sejak kebelakangan ini terbukti bukan sahaja gagal membela rakyat akibat kenaikan harga barangan seperti gula bahkan juga tidak mampu mempertahankan agama Islam.

“Dalam konteks negeri ini, Umno/BN bertindak rakus merobohkan Masjid RTB Bujal, memecat imam bilal dan sebagainya,” ujarnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Payong ketika dihubungi.

Tambahnya, dalam isu yang melibatkan penggunaan kalimah Allah dan rentetan daripada itu termasuk gereja dibom adalah antara kegagalan kerajaan hari ini dalam menyelesaikan isu yang berkaitan dengan kepentingan penganut Islam dan bukan Islam.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar yang mempertikaikan keikhlasan pemimpin Umno dalam menyelesaikan isu penggunaan kalimah Allah.

“Umno ingat dia boleh menggunakan isu penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian untuk tujuan politik murahan, tetapi jelas senjata makan tuan dan rakyat tidak lagi mempercayai Umno. Inilah petanda Umno dan BN telah kehabisan dan kehilangan hak untuk memerintah negara,” kata Mahfuz kepada Harakahdaily semalam.

Sehubungan itu, beliau mengajak rakyat berbilang kaum dan agama agar bersama-sama dengan PAS dan Pakatan Rakyat (PR) untuk ‘memuziumkan’ Umno dan BN dalam pilihan raya umum ke13 nanti.

Timbalan Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Faris Musa, kejadian membakar gereja ada kaitan dengan kebenaran Najib kepada mana-mana pihak termasuk badan-badan bukan kerajaan (NGO) untuk berdemonstrasi.

Justeru itu, katanya Najib wajar meletak jawatan secara terhormat sebelum dihukum melalui mahkamah rakyat dalam PRU ke-13 nanti.

“Jika tidak, rakyat akan hukum dia bersama Umno dan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang,” tegasnya yang juga Ketua AMK negeri.

Pengerusi DAP Kuala Terengganu, Ng Chai Hing pula berkata, jika rakyat masih memilih BN dalam PRU ke-13 akan datang merugikan mereka dan negara.

“Saya sokonglah kenyataan Datuk Mahfuz itu dan memang Umno/BN sudah tidak layak lagi untuk urus tadbir negara ini kerana pemimpinnya tidak ada kualiti,” ujarnya.

Menurutnya, negeri-negeri yang diperintah oleh kerajaan Pakatan Rakyat lebih aman, adil, stabil dan makmur.

Katanya, langkah terbaik bagi menyelamat imej dan maruah Umno wajar sekali Najib dan menteri kabinetnya meletakkan jawatan secara terhormat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy