Tuesday, March 2, 2010

PAS mahu SPA utamakan kakitangan kontrak, Kerajaan bukan alat Umno




KENYATAAN MEDIA
email oleh : penerangan.paspusat@yahoo.com


Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mencadangkan agar pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) memberi keutamaan kepada kakitangan kontrak bagi mengisi 50 ribu jawatan baru bagi tahun ini seperti yang diumumkan oleh Setiausahanya, Datuk Lamien Sawiyo semalam.

Sebelum ini PAS telah menerima banyak maklumbalas berhubung penamatan perkhidmatan kakitangan kontrak yang mula berkuatkuasa bulan ini. Dianggarkan lebih 60 ribu kakitangan kontrak akan diberhentikan bagi menyelaraskan dasar berjimat cermat kerajaan.

PAS melihat bahawa sebahagian besar kakitangan ini mempunyai kemampuan dan pengalaman yang melayakan mereka untuk meneruskan perkhidmatan sebagai kakitangan tetap dan ini adalah tanggungjawab SPA untuk memastikan negara tidak mengalami begitu banyak kerugian serta dapat membantu mereka.

Dalam masa yang sama, PAS berharap agar Kerajaan dapat meningkatkan intergriti kakitangannya bagi mengelakkan gejala rasuah yang dilakukan oleh pegawai SPRM baru-baru ini menular ke jabatan lain. PAS juga menyeru agar Ketua Setiausaha Negara meningkatkan kredibiliti organisasi kerajaan disemua peringkat dan tidak membiarkan jentera Kerajaan menjadi alat tunggangan Umno-BN seperti yang berlaku dalam kes siasatan terhadap 37 orang guru di Pulau Pinang akhir bulan lepas dan juga beberapa siri Pilihanraya Kecil tahun lepas.



Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy