Monday, January 16, 2012

" Sunnah Nabawiah Membenarkan Demonstrasi Aman Membantah Kezaliman Pemerintah" - Syeikhul Azhar



Al-Imam Al-Akbar Dr Ahmad At-Tayyib, Syeikhul Azhar menegaskan: Adalah menjadi hak bagi rakyat untuk keluar berhimpun secara aman bagi membantah kerajaan atau pemimpin sekiranya mereka melakukan kerosakan dan kezaliman.

Beliau berkata: “ Sunnah Nabawiyyah membenarkan demonstrasi aman untuk berhadapan dengan kezaliman pemerintah sekiranya mereka tidak mengendahkan nasihat rakyat”

Selain itu, beliau menyebut dalam ucapannya yang disampaikan oleh wakil beliau Dr. Hasan as-Syafie dalam satu muktamar yang membincangkan: “ Hadis Nabawi Antara Realiti & Harapan” yang dianjurkan oleh Jam’iyyah al-Maknaz: “ Islam menolak kezaliman dalam apa jua bentuk sekalipun dan mengizinkan untuk menentang dan membantah kerajaan/pemerintah yang zalim. Dengan syarat tidak mengangkat senjata sehingga tidak membawa kepada meletusnya perang saudara yang akan menyebabkan bermulanya fitnah yang sangat besar serta sukar untuk dikawal”

Dalam kesempatan tersebut, Syeikhul Azhar turut menolak seruan-seruan golongan yang menggelarkan dirinya sebagai “Quraniyyun” dengan dakwaan hanya berpegang kepada al-Quran al-Karim sahaja dan menolak Hadis Rasulullah dengan katanya: “ Ucapan mereka bertentangan dengan Kalam Allah Taala sebagaimana tercatat dalam al-Quran al-Karim: [Sesiapa yang mentaati Rasul, bermakna dia mentaati Allah]”. Beliau menambah: “ Wajib atas kita untuk menolak penyelewengan mereka yang mendakwa hanya menurut al-Quran sahaja kerana Hadis Nabi datang untuk menjelaskan serta mensyarahkan kandungan Al-Quran. Tidak mungkin sama sekali seseorang mengabaikan Hadis Nabi dalam apa jua keadaan sekalipun"

Terjemahan daripada sumber asal: http://www.almogaz.com/politics/news/2012/01/15/152528



Video Selingan: Gambaran Kezaliman Pemerintah

"Sesungguhnya mengundi bagi (calon) Fulul atau mereka yang ada hubungan dengan anggota parti (pemerintah) yang dibubarkan (iaitu Parti Demokratik Kebangsaan-NDP) - parti Husni Mubarak - pada pilihanraya akan datang adalah HARAM dari segi syarak. Ini kerana memandangkan mereka telah menyumbang kepada kerosakan selain keinginan mereka yang mahu menghancurkan masa depan Mesir dengan berleluasanya rasuah sedangkan telah berlakunya revolusi berdasarkan sebab tersebut (iaitu memerangi rasuah dan kerosakan). Maka sesiapa yang memberikan undinya nescaya dia telah menyampaikan (golongan ini) kepada pentas bagi membuat perundangan." - Fatwa As-Syahid As-Syeikh 'Imad 'Effat Rahimahullah, Ulama' al-Azhar as-Syarif yang syahid dibunuh dalam demonstrasi pada 16 Disember tahun lalu di Kaherah, Mesir.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy