Saturday, July 28, 2012

Pemuda Bersamamu 8.0 : Prihatin kami tak bertepi,membantu sekadar termampu





Ramadhan kembali menjenguk. Menziarahi para mukmin untuk melimpahkan rahmat dari Ilahi. Masing-masing berlumba-lumba melakukan kebajikan. Pemuda DUN Sura juga tidak ketinggalan untuk turut sama mengejar segala ganjaran kebaikan yang dijanjikan oleh Allah Taala kepada pencinta kebaikan. Ramadhan 1433H; Program Pemuda Bersamamu sudah masuk Musim Ke - 8.

Program kebajikan yang bertujuan melihat penduduk yang kurang berkemampuan sekitar kawasan ini mampu untuk sama-sama menguntum senyum menyambut kedatangan Ramadhan dan Aidilfitri yang bakal menyusul. Program yang bukan lagi suatu yang asing bagi penduduk di sini adalah satu usaha menyahut seruan Baginda Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam: " Sesiapa yang meringankan beban penderitaan seorang Mukmin di dunia, pasti Allah akan meringankan beban penderitaannya di akhirat kelak. Sesiapa yang memudahkan orang dalam keadaan susah, pasti Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan di akhirat. Sesiapa yang menutup aib seorang Muslim pasti Allah akan menutup (aibnya) di dunia dan di akhirat. Dan Allah akan selalu menolong hambaNya selama mana hamba tersebut menolong saudaranya..."


Para ulama' sentiasa berpesan: sebagaimana Baginda Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam diturunkan oleh Allah Taala sebagai rahmat atas sekalian alam; maka umat Baginda juga berperanan untuk menjadi penyebar rahmat Ilahi ini. Baginda mengingatkan kepada umatnya: " Sesiapa yang tidak mengambil cakna mengenai perihal muslim yang lain, sesungguhnya dia bukanlah termasuk dalam kalangan umatku" 


Pemuda Bersamamu adalah satu program kebajikan anjuran Pemuda PAS DUN Sura mengagihkan barang-barang keperluan termasuk sedikit wang belanja sepanjang Ramadhan dan Syawal ini untuk kegunaan golongan kurang berkemampuan yang terpilih tanpa mengira fahaman politik. Golongan-golongan yang menjadi pilihan untuk dibantu adalah golongan yang sedang menderita kerana sakit, faqir, miskin, ibu tunggal termasuk anak-anak yatim. 


Program kali ini mensasarkan 190 penerima seluruh DUN Sura. Program tahunan ini dirancang awal dan mendapat komitmen yang tinggi daripada seluruh ahli jawatankuasa program yang terdiri daripada tenaga JPC di setiap cawangan dalam Dun Sura dengan dipandu oleh Saudara Muhammad Amri selaku pengarah program. 


Kerja-kerja mengumpul dana tabung Pemuda Bersamamu Musim Ke - 8 telah giat dijalankan bermula daripada sebelum Ramadan lagi. Kali ini, Markaz Pemuda Dun Sura telah dipilih sebagai pusat operasi program ini. Pengagihan sumbangan dijangka akan dibuat secara langsung terus ke rumah penerima yang telah dijadualkan pada 22 Ramadhan ini bersamaan 11 Ogos 2012. 




Bagi memastikan kejayaan program yang dirancang ini, seluruh jawatankuasa program mengharapkan bantuan sekadar termampu daripada sesiapa yang berminat untuk menghulurkan sumbangan bagi meringankan beban saudara kita yang dhaif. Segala sumbangan berupa wang tunai atau beras bolehlah dihulurkan kepada: 
URUSETIA PEMUDA BERSAMA MU 8.0 
PEJABAT PAS MAJLIS TINDAKAN DUN SURA,
LOT 1251, JALAN NIBONG, KAMPUNG MOLEK, 
23000 DUNGUN, TERENGGANU. 
(up : USTAZ MOHD HANAFIAH HITAM ~ 013-9819543)
atau melalui akaun bersama :
BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD (BIMB) CAW. DUNGUN
NO AKAUN       : 13044010016883
PENAMA           : TENGKU MOHD HISHAM TENGKU AMBAK, ISMAZI ISMAIL, SHAFIEE EMBONG


atau menghubungi :
Ketua Kebajikan Pemuda Dun Sura, sdra Shaikh Salmin (019-9808903) @ Bendahari program,sdra Shahir (012-9383859)

Harapan untuk melihat kejayaan program ini dan manfaat yang akan dirasai oleh golongan yang kurang bernasib baik amatlah tinggi sekurang-kurangnya mereka turut merasa kemeriahan Hari Raya yang bakal disambut nanti dengan menerima sedikit sumbangan yang tidak seberapa daripada golongan yang lebih bernasib baik dan pemuda Dun Sura sekadar menjadi penggerak sukarela semampunya. 


" Prihatin kami tidak bertepi, membantu sekadar termampu "

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy