Sunday, July 22, 2012

Selamat Datang Bulan Jihad, Bulan Tarbiyah – TG Hj Nik Zawawi Nik Salleh


RUSILA, 19 JULAI: Seluruh pemuda PAS Terengganu bertuah kerana berkesempatan untuk mendengar taujihat dan motivasi persiapan Ramadhan oleh Al-Fadhil Tuan Guru Hj Nik Zawawi Nik Salleh di Masjid Rusila, Khamis lalu.

Beliau hadir menyampaikan ucapan perasmian sekaligus melancarkan Bulan Tarbiyah anjuran Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu. Kehadiran beliau telah mengubat hati seluruh pemuda yang hadir setelah YB Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang tidak dapat bersama-sama dalam majlis untuk melancarkan Bulan Tarbiyah DPPNT Tahun 1433H.


“ Pertama-tamanya marilah kita meletakkan perasaan syukur yang amat sangat kepada Allah Subhanahu Wa Taala yang memberi keizinan kepada kita –insyaallah- untuk kita bersama-sama dengan Ramadhan Al-Mubarak pada tahun ini. Barangkali kalau kita renung, ramai dalam kalangan pemuda ataupun orang yang berumur yang tidak diizin oleh Allah Subhanahu Wa Taala menyambut Ramadhan pada tahun ini. (Sedangkan) Mereka bersama-sama kita menyambut Ramadhan pada tahun lepas. ”, ujar beliau memulakan ucapan.

 " Kelebihan yang berada dalam bulan Ramadhan ini terlalu besar. Kelebihan yang hanya dianugerah oleh Allah kepada umat Muhammad Sollallahu'alaihiwasallam. Walaupun ibadat puasa ini difardhukan oleh Allah Subhanahu Wa Taala sejak daripada zaman sebelum Rasulullah sebagaimana firman Allah Taala dalam surah al-Baqarah. Kita mesti ingat kelebihan yang diberi kepada umat Muhammad sangat berbeza dengan sekalian umat yang lain sehingga Nabi Sollallahu'alaihiwasallam menyebut dalam hadis baginda janji keampunan kepada mereka yang menyempurnakan ibadah puasa dengan penuh keimanan dan ihtisab"

Beliau turut menarik perhatian seluruh pemuda supaya memahami hakikat Ramadhan yang dilalui sepanjang tahun. Ramadhan yang difardhukan oleh Allah mempunyai makna yang tersendiri dalam membina jati diri pejuang agama Allah Taala.

" Apakah  dia ibadat Ramadhan yang difardhukan oleh Allah Subhanahu Wa Taala kepada kita? Bagaimana cara kita menyambut Ramadhan? Bagaimana cara kita mentarbiyah, mendidik diri kita di dalam Bulan Ramadhan yang dipanggil sebagai ' Madrasatun Tarbawiyyah'?" soal beliau membuka minda para pemuda untuk menghayati erti Ramadhan.

Arahan Ketua DPPP Buat Seluruh Pimpinan Pemuda Semua Peringkat

" Satu institusi yang mendidik dan membentuk jiwa manusia supaya manusia mengenali Allah dan dalam waktu yang sama manusia mengenali diri mereka sendiri. Kelebihan Ramadhan sangat banyak sehingga kita melihat Nabi Sollallahu'alaihiwasallam mentafsirkan kepada kita Syahru Ramadhan melalui praktikal Rasulullah"

" Allah Subhanahu Wa Taala menjadikan sepanjang perjalanan Islam yang diterjemahkan oleh Rasulullah secara amali, secara praktikal selama 23 tahun. Peperangan yang pertama yang berlaku dalam Islam iaitu Peperangan Badar; Allah mentakdirkan berlaku di dalam Bulan Ramadhan. Allah Taala telah menetapkan sejak dari azali bahawa peperangan pertama di dalam Islam berlaku dalam Bulan Ramadhan", tegas beliau membangkitkan semangat anak pemuda dalam menghadapi Ramadhan.

 " Disusuli dengan Peperangan Ahzab walaupun kemuncak Peperangan Ahzab berlaku di dalam Bulan Syawal tetapi persiapan yang menggugat jiwa orang yang tidak kuat iman kepada Allah semuanya berlaku dalam Bulan Ramadhan. Peristiwa menggali parit, peristiwa bagaimana umat Islam menerima tamparan hebat daripada ucapan golongan munafiqin apabila golongan ini mengatakan Islam tidak akan menang kali ini"

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy