Tuesday, April 29, 2008

Maksiat : Makan Aiskrim & Coklat??


Assalamualaikum w.bt.

Seketika merehatkan badan diatas sofa amat menyelesakan setelah penat seharian bekerja. Penulis mencapai senaskah akhbar arus perdana yang terletak diatas meja. Sememangnya dirumah penulis tiada akhbar arus perdana yang dilanggan tetap kerana teramat lemah dari sudut kredibilitinya.

Penulis terpandang kepada beberapa artikel diruangan tengah akhbar tersebut. Ruangan itu menyiarkan surat yang dikirim oleh pembaca yang kebuntuan kepada penulis kolum tersebut. Daripada 2 artikel yang disiar, pengirim tersebut tanpa segan silu mengakui bahawa mereka telah acap kali 'terlanjur'. Malahan ada yang mengaku telah melakukan perkara terkutuk itu sebanyak tidak kurang daripada 8 kali.

Pada pengamatan penulis, inilah produk daripada generasi 'Islam Hagari', perkara yang telah jelas diharam oleh Al-Quran telah menjadi perkara biasa seolah-olah 'Makan Aiskrim & Coklat' , "Kalau makan sikit-sikit dan jarang-jarang tidak mengapa" jawab orang tua, "tapi kalau makan banyak-banyak, nanti sakit dan rosak gigi". Begitulah dapat diibaratkan terhadap segala gejala sosial dan kebobrokan moral yang melanda bukan sahaja remaja, malahan segenap lapisan masyarakat didalam negara kita.

Penulis terkejut apabila melihat halaman depan sebuah akhbar tabloid yang memaparkan gambar sekumpulan manusia sedang berpesta liar di Pulau Perhentian, Terengganu. Rata-rata dikalangan mereka adalah anak muda yang berusia sekitar 20- 30 tahum. Diwaktu malam pesta tersebut mereka bukan sahaja disajikan dengan arak dan tarian, malah turut sama adalah aktiviti menjualbeli dan menghisap beberapa jenis dadah dan pil khayal. Disamping itu, mereka turut bertukar-tukar pasangan melakukan hubungan seks. Itu yang penulis baca daripada akhbar tersebut.

Apa pun penulis tertanya-tanya apakah ini industri pelancongan yang berjaya dihasilkan oleh generasi 'Islam Hagari'? Membantu untuk menambahkan ekonomi umat Islam di Pulau Perhentian? Tidak hairanlah betapa Deris Jusoh ingin memberikan pambangunan yang lebih di Besut berbanding kawasan lain dizaman pemerintahannya. Rupanya ada agenda menambah duit di poket sendiri dengan membiarkan kebejatan akhlak yang meruncing melanda rakyat negeri ini. Tahniah Deris !!

1 comments:

SamarQondy on April 28, 2008 at 1:08 PM said...

test comment

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy