Thursday, June 2, 2011

Mahasiswa Harapan Penjana Perubahan


SHAH ALAM, 2 Jun : Dewan Pemuda PAS Pusat mengucapkan tahniah atas keberanian mahasiswa ini membuat perubahan dalam Pilihanraya Kampus (PRK) sekaligus menjadi bukti gelombang perubahan kini telah dirasakan.

Ketika menyampaikan ucapan dasar Ketua DPPP dengan tema 'Memimpin Kebangkitan Anak Muda', Ketuanya, Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi mengimbas kemenangan kumpulan pro mahasiswa di beberapa buah universiti pada PR kampus baru-baru ini.

"Mahasiswa kini tidak lagi tunduk kepada pihak pentadbir yang menjadikan AUKU sebagai pemasung yang mematikan aktiviti demokrasi mahasiswa," katanya kepada para perwakilan dan pemerhati pada Malam Perasmian Muktamar Tahunan DPPP kali ke 52 di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam malam ini.

Menurutnya lagi, walaupun PRK diadakan namun ia hanya sekadar rutin semata-mata tetapi sebaliknya terdapat pihak yang dengan sengaja campur tangan dan membuatkan PRK menjadi berat sebelah dan hanya memenangkan calon yang ditaja pihak pentadbir universiti.

"Natijah sistem yang sekian lama membelenggu mahasiswa dan ahli akademik ini sedikit pun tidak membantu meningkatkan kualiti pendidikan tinggi negara, malah reputasi kampus semakin merudum termasuklah di peringkat universeti seluruh dunia.

"DPPP berpendirian, soal prinsip politik para mahasiswa hendaklah diberikan kebebasan kepada mereka menentukannya tanpa kekangan, ugutan dan paksaan," katanya lagi.

Oleh itu ujarnya, DPPP menuntut supaya mahasiswa diberikan ruang kebebasan yang lebih luas kepada golongan ini untuk menyatakan suara mereka dan pandangan
terhadap apa jua perkara yang menyentuh kepentingan rakyat dan negara.

"Pindaan terhadap Auku sebelum ini masih belum mencukupi kerana sehingga hari ini mahasiswa masih belum dibenarkan untuk terlibat secara langsung dengan parti
politik.

"Jika sekadar hanya dibenarkan menyertai NGO dan persatuan luar kampus maka ia tidak mencukupi untuk memaksimumkan kemampuan golongan mahasiswa ini dalam mengenegahkan suara mereka, dan bukanlah sekadar berlegar dalam ruang tertutup dunia kampus atau bidang pengajian mereka semata-mata tanpa terlibat dalam dunia realiti masyarakat yang sebenarnya terutama isu masyarakat, politik dan negara," ujarnya lagi.

Tegasnya, universiti mesti dibebaskan dari cengkaman politik sempit pihak tertentu, dan autonomi yang lebih besar diberikan pihak pengurusan sendiri dan ruang kebebasan yang lebih lebih kepada mahasiswa selaku pewaris kepimpinan negara.

sumber : muktamar57.pas.org.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy