Monday, May 14, 2012

Konsep Jihad & Wasatiyyah UMNO: Tuan Mufti, Jom Kita Bincang


Muka depan akhbar Berita Harian hari ini melaporkan kenyataan Tan Sri Harussani yang mendakwa bahawa PAS telah menyalahgunakan nama Islam.

Berikut petikan akhbar tersebut:

KUALA LUMPUR: Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata perjuangan PAS kini sudah menyeleweng daripada matlamat asal serta menyalahgunakan agama Islam demi kuasa dan kerusi politik.

Berikutan itu beliau bersedia mencadangkan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan supaya mempertimbangkan saranan diadakan muzakarah bagi membincangkan kewajaran parti itu menggunakan perkataan Islam dalam nama parti.

“Perjuangan parti itu semakin jauh menyeleweng daripada matlamat asal untuk menegakkan Islam yang direncanakan sejak lebih enam dekad lalu,” katanya yang juga ahli Majlis Fatwa Kebangsaan. .

Berita Penuh: Link Penuh

 
Disebabkan kesungguhan yang ditunjukkan oleh Tuan Mufti, kami cadangkan juga untuk bincangkan penggunaan kalimah Jihad dalam Himpunan 66 Tahun UMNO Jumaat lalu. Sambutan yang menyaksikan pelbagai acara yang dilakukan jelas melanggar syariat dan hukum Allah. Apakah komentar dan pendapat Tan Sri Harussani mengenainya?



Oh, terlupa. Baru-baru ini Tan Sri dijemput dalam rancangan Al-Kuliyyah TV3 bagi membincangkan konsep wasatiyyah bersama YAB Perdana Menteri. Mungkin boleh cadangkan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan untuk bincangkan penyalahgunaan konsep wasatiyyah oleh kerajaan Barisan Nasional juga.

Sekadar cadangan untuk Tuan Mufti yang budiman..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy