Monday, May 7, 2012

BN Guna Majlis Fatwa Hadapi Aura BERSIH 3.0


Barisan Nasional dilihat semakin tertekan dengan aura BERSIH 3.0 apabila terpaksa menggunakan Majlis Fatwa Kebangsaan bagi menfatwakan demonstrasi haram. Selepas gagal memperdaya rakyat dengan pelbagai penerangan melalui media cetak dan elektronik milik mereka, giliran Majlis Fatwa Kebangsaan menjadi mangsa.

Kenyataan yang dikeluarkan tersebut dilihat tidak lebih melainkan usaha menyelamatkan UMNO dan Barisan Nasional yang sedang lemas dengan amukan rakyat yang inginkan pilihanraya yang bersih dan adil. Sepatutnya, Majlis Fatwa Kebangsaan perlu membincangkan segala tuntutan BERSIH adakah tuntutan tersebut bertepatan dengan keadilan Islam atau sebaliknya.

Isu seperti pemberian kad pengenalan kepada warga asing, nama pengundi yang telah meninggal dunia terdapat dalam daftar pemilih, 40, 000 nama yang diragui dalam daftar pemilih, rasuah dan politik wang, fitnah media, tindakan anggota polis yang seperti melepas geram kepada demonstran; itu yang mesti dibincangkan bersama. Adakah perkara-perkara ini dikira halal oleh mereka?

Kita berikan satu contoh kes ini dan apa komentar yang boleh diberikan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan:

Menceritakan detik - detik beliau ditumbuk, dipukul, disepak, diterajang dan dibelasah oleh sekumpulan polis ketika menyertai BERSIH 3.0 di Dataran Merdeka, beliau mengimbas kembali, 'waktu itu sekitar pukul 6.20 petang saya bersama 3 orang rakan menaiki tangga LRT di Masjid Jame' untuk pulang, katanya.

'Sebelum menaiki tangga LRT saya nampak sekumpulan anggota polis berdiri tetapi tidak mengendahkannya, sampai di tingkat 2, tiba - tiba seorang angota polis menarik bajunya dari belakang dan ketika itu saya agak terkebelakang berbanding dengan 3 orang kawan saya itu', jelasnya.

'Polis itu bertanya hendak kemana, beliau menjawap hendak ke LRT tiba - tiba sebiji tumbukan singgah di pipi kanan saya dan polis itu menarik baju saya menuruni tangga', katanya.

Beliau seterusnya berkata, 'saya diheret ke tempat sekumpulan anggota polis yang saya nampak tadi dianggarkan 10 orang dan di situlah saya dibelasah bertubi - tubi hingga jatuh dan rebah di atas jalan', ulasnya.


Tidakkah ini dikira sangat zalim dan siapakah yang mencetuskan huru-hara pada hari tersebut?

 Tuan Guru Haji Salleh Turut Sertai BERSIH

Sebelum itu, Dewan Ulama' PAS Pusat terlebih dahulu mempertikaikan kenyataan yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan tersebut. Berikut petikan kenyataan DUPP daripada laman web rasmi DUPP:

"Demonstrasi menyatakan pandangan adalah berasaskan kepada kewajipan Amar Ma'ruf Nahi Mungkar yang dituntut oleh Islam. Demonstrasi BERSIH 3.0 bertujuan menuntut 8 perkara melibatkan penambahbaikan pilihanraya negara yang dilihat pincang. Ia merupakan sebahagian tugas Amr Ma'ruf Nahi Mungkar yang mesti dilaksanakan oleh rakyat terutamanya umat Islam. Tanpa sebarang provokosi daripada pihak tertentu demonstrasi aman tidak akan mencetuskan huru-hara."

Sementara itu, Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali pula menegaskan, "Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan diminta jangan menyempitkan pandangan muzakarah melibatkan demonstrasi yang berlaku sahaja tetapi perlu mengeluarkan pandangan terhadap kepincangan pengurusan kewangan negara, amalan rasuah yang berleluasa, pengkhianatan pemberian ic kepada bukan warganegara, pemberian warganegara dengan tujuan politik jahat, rasuah politik kepada pengundi, pengunaan dana kerajaan oleh parti yang bertanding dalam pilihanraya dan kepincangan pengurusan pilihanraya. Dengan itu, Jawatankuasa Fatwa akan dilihat berwibawa dan tidak menjadi alat pemerintah semata-mata, malah menjadi suara Amar Ma'ruf Nahi Mungkar mewakili rakyat." 

Kenyataan Penuh DUPP: Di sini

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy