Monday, March 1, 2010

Kematian Syafiah Humairah tamparan hebat kepada Kerajaan dan rakyat


KENYATAAN MEDIA
email oleh : penerangan.paspusat@yahoo.com




Parti-Islam Se-Malaysia (PAS) melahirkan rasa kesal dan dukacita diatas kematian seorang anak kecil yang tidak berdosa, Syafiah Humairah Sahari. PAS melihat kematiannya adalah tamparan hebat kepada Kerajaan, rakyat dan keseluruhan sistem masyarakat di negara ini.

PAS yakin, majoriti rakyat dinegara ini berasa marah dan mahu pembunuhnya dihukum mati. Dalam Islam, hukuman bagi kes sebegini adalah dipancung dikhalayak ramai sebagai pengajaran kepada rakyat keseluruhannya. PAS berharap agar pihak polis mempercepatkan siasatan kes ini.

PAS juga menyeru kepada Kerajaan untuk menyemak semula modul sistem masyarakat dan keluarga yang dikendalikan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat agar selari dengan kehendak Allah. Usaha murni membina masyarakat bukan tergantung kepada satu Kementerian ini sahaja, tetapi ianya melibatkan semua organisasi Kerajaan yang secara langsung turut memberikan input kepada pembinaan sistem masyarakat di negara ini.

Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan harus membantu untuk memberikan input-input positif dalam masyarakat dan bukannya melambakkan masyarakat dengan dunia hiburan dan tahyul sahaja. Kajian terhadap kehidupan dan cara fikir rakyat perlu dibuat secara kerap dan tidak hanya bergantung pada kempen-kempen budi bahasa yang menghabiskan duit rakyat dengan begitu banyak pelancaran dan konsert.

Kes Syafia ini juga menuntut agar rakyat kembali kepada cara hidup Islam dan menjadikan keluarga sebagai nadi kekuatan bagi setiap anggotanya. Institusi keluarga yang hancur seperti yang dilalui oleh Syafia adalah contoh realiti yang berlaku dalam masyarakat. PAS yakin bahawa ramai lagi anak-anak malang yang hidup dalam suasana seperti Syafia dan perlukan perhatian masyarakat.

Oleh itu PAS berharap agar rakyat dan Kerajaan keluruhannya bekerjasama bagi memulihkan sistem masyarakat yang kian terdedah kepada keganasan ini. Tidak guna jika negara ini maju dan menjadi global player tetapi dalam masa yang sama kita hilang identiti sosial untuk diwariskan pada generasi akan datang. PAS yakin, hanya Islam yang mampu berikan kesejahteraan dan perlindungan bagi setiap insan.



Ust Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat


berita berkaitan :

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy