Tuesday, September 28, 2010

JKKK Utamakan kroni dan Suku Sakat


Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang kurang cakna terhadap perkembangan masyarakat menyebabkan timbul masalah ketika mengagihkan bantuan berikutan tidak ada rekod penduduk yang tepat.

JKKK mempunyai tabiat buruk kerana bersikap mementingkan anak-beranak (nepotisme), pilih kasih (terutama berdasarkan merit politik) dan suka pecah amanah bukan lagi rahsia.

JKKK tidak adil bukan sahaja dalam mengagihkan kurma dan air zam-zam, malah puluhan bentuk pengagihan dan bantuan lain yang disalurkan kerajaan menerusi mereka tidak sampai ke sasaran sepatutnya.

(Untuk contoh, rujuk Isu Julai 2010: Senarai e-Kasih, penghulu hanya “rubber stamp”)

Pengagihan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat, bantuan zakat, rumah PPRT, rumah mesra rakyat semuanya hanya memntingkan kaum keluarga terdekat JKKK.

Sebagai contoh, dilaporkan dalam Sinar Harian 28 Ogos, 2010, kes seorang ibu di Merang, Setiu, dinafikan hak daripada mendapat bantuan Dana Hari Raya atau Wang Ehsan adalah contoh berlaku ketidak adilan oleh JKKK. Rahmat Mat, 49, mempunyai tujuh anak berumur antara tujuh hingga 33 tahun. Beliau bekerja sebagai peniaga cenderamata di jeti Pantai Merang manakala suaminya sebagai pembantu pelancong di sebuah syarikat bot.

Keluarga terbabit mendakwa pendapatan bulanan mereka di bawah RM1,000. Sebelum ini Rahmar pernah menerima bantuan dana tersebut, tetapi tahun ini namanya tiada dalam senarai pemohon.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy