Monday, December 26, 2011

Pantai Teluk Lipat : Jutaan ringgit hanyut ke laut



oleh : Penerangan Pemuda Dun Sura

Antara janji @ tindakan oleh Kerajaan Negeri Terengganu

4 Mei 2010 : MB Terengganu berkata kerajaan negeri dalam usaha mengkaji pelbagai kaedah untuk membaik pulih hakisan berkenaan yang memerlukan kos yang sangat tinggi.

Menurutnya, setiap muara memerlukan kira-kira RM50 juta untuk dibaik pulih dan ia tidak termasuk kos membaik pulih kawasan pantai.....

"Kerajaan negeri memang tidak mampu untuk membaiki setiap hakisan yang berlaku di kawasan pantai memandangkan setiap hakisan yang perlu dibaik pulih memerlukan kos yang tinggi.

rujuk : Utusan Online

2 Feb 2011 : MB Terengganu,Datuk Seri Ahmad Said arah Jabatan Pengairan dan Saliran
jalankan kajian bagi mencari pendekatan atau sistem bersesuaian untuk mengatasi masalah hakisan yang berlaku di sepanjang Pantai Tok Jembal dan Pantai Teluk Lipat.

rujuk : Bernama.com

11 Mei 2011 : Peruntukan RM1.5 juta diluluskan untuk membina tiga benteng penahan ombak dan ia perlu disiapkan segera sebelum musim tengkujuh akan datang, kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Zaabar Mohd Adib.

Peruntukan segera itu, katanya, diluluskan selepas Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said dalam lawatan kerja ke daerah Dungun pada minggu lalu melihat sendiri kemusnahan pantai itu dan mengarahkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) menyiapkan reka bentuk benteng penahan ombak berkenaan.

Zaabar berkata, kerajaan negeri menunggu peruntukan kerajaan Pusat untuk membina benteng pemecah ombak di Pantai Teluk Lipat bernilai RM150 juta sebagai langkah pencegahan hakisan jangka panjang.

rujuk : Berita Harian Online


HASILNYA : APA YANG BERLAKU PADA 24 DISEMBER 2011
(Gambar-gambar oleh Team Penerangan Pemuda Dun Sura)







Tiada perancangan rapi,hakisan makin teruk - harakahdaily.net

Pengguna jalanraya terhimpit ; jalan pantai ditutup akibat hakisan - buletinonline.net





p/s : Lagi gambar dalam posting akan datang...InsyaAllah.







0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy