Thursday, December 29, 2011

Oley 2 akan terbit tak lama lagi



KUALA LUMPUR, 28 Dis: Setelah menyaksikan Oley 1, seluruh penduduk negara ini akan berpeluang menonton Oley siri kedua pula tidak lama lagi menerusi internet.

Langkah untuk menerbitkan Oley 2 itu kini sedang giat diusahakan oleh penerbit Oley 1, Solidariti Muslim Prihatin (SMP) bagi memberi peluang kepada rakyat negara ini menimba ilmu menerusi dakwah cara baru.

Pengerusi SMP, Nurul Islam Mohamed Yusoff, 29,berkata, Oley 1 yang diterbitkan pada 15 Disember lalu ternyata mendapat sambutan amat memberangsangkan daripada orang ramai.

Menurutnya, berdasarkan view dan "like" pada wall Youtube didapati filem pendek tersebut telah ditonton lebih 160,000 orang setelah ia dipaparkan di dalam Youtube dalam tempoh lima hari diterbitkan.

Katanya, jumlah penonton semakin meningkat apabila filem itu juga dimuatnaik oleh Harakahdaily menerusi slot videonya, apabila ia turut ditonton lebih 20,000 orang setelah lima hari dimuatkan ke dalam slot itu.

"Ini menjadikan jumlah keseluruhan penontonnya sebanyak lebih 180,000 orang setelah lima hari disiarkan. Sehingga hari ini pula jumlah penontonnya dah melebihi 250,000 orang," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Beliau mengakui sambutan yang menggalakkan daripada orang ramai telah mendorong pihaknya mempercepatkan proses penerbitan Oley siri 2 tidak lama lagi.

Jika Oley 1 hanya memakan belanja RM3,000 sahaja, beliau menjangkakan Oley 2 juga akan memerlukan perbelanjaan sebanyak itu sahaja.

"Untuk penerbitan Oley 2, kami juga akan berusaha mengambil masa pembikinan paling minima seperti juga Oley 1 iaitu hanya sekitar 2 jam shooting dan satu setengah jam bagi proses editing," jelasnya.

Oley 2 seperti juga Oley 1 diterbitkan untuk berdakwah, khususnya bagi menjawab kritikan-kritikan tidak berasas daripada pihak-phak tertentu berkenaan hukum Allah atau perundangan Islam, terutama membabitkan hukum hudud yang ingin dilaksanakan oleh PAS.

Filem pendek itu akan dihidangkan dalam bentuk santai dengan penekanan kepada soal jawab secara bersahaja di kalangan pelakon-pelakonnya mengenai hukum Allah khususnya hukum hudud, bagi memberikan kefahaman kepada semua pihak tentang kaedah perlaksanaan sebenar hukum itu berdasarkan ajaran Islam yang sebenar.

Jika Oley siri pertama menamplkan Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hasan, Timbalannya, Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz, Ketua Penerangan Dewan itu, Riduan Mohd Nor sebagai pelakon pentingnya, Oley 2 juga akan mengekalkan pelakon-pelakon yang sama.

Penglibatan Nik Mohd Abduh di dalam filem itu sejajar dengan kedudukannya sebagai pemimpin kepada sebuah NGO, ILMAM, manakala Riduan dalam Muslim Care.

Selain mereka, pelakon-pelakon penting lain dalam Oley 1 yang turut dikekalkan dalam Oley 2 termasuk penceramah selebriti yang sedang meningkat naik, Ustaz Syed Kadir Hussin Al Joffre serta pendakwah bebas, Ustaz Imran Al-Malizi.

"Begitu juga dengan pelakon-pelakon penting lain termasuk pengacara, penulis lirik dan pelawak terkenal, Bob Lokman, juga akan dikekalkan bagi Oley 2," jelasnya.

Manakala penampilan istimewa vblooger terkenal, Mat Lutfi dan Man John, juga tidak akan dikesampingkan kerana kemunculan mereka telah dikesani menarik minat tersendiri di kalangan anak-anak muda untuk menonton filem tersebut.

Sementara itu, sehingga berita ini ditulis, Oley 1 ditonton lebih 44,510 pengguna Youtube di chanel Tvpas manakala 189,693 lagi melalui chanel Oneheartcs.


sumber : harakahdaily.net

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy