Saturday, December 24, 2011

PAS kembalikan kedaulatan Islam di Terengganu



MARANG, 23 Dis: Pemerintahan kerajaan Islam Terengganu yang diasaskan oleh Sultan Zainal Abdin (III) telah dikembalikan ketika kerajaan PAS memerintah negeri ini tahun 1999-2004.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, undang-undang Islam yang digubal di zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin (III) bukti Islam pernah berdaulat di negeri Terengganu.

Katanya, Itqan Al-Muluk Bi Ta’Dil As-Suluk itu berlaku di zaman Sultan Zainal Abidin (III) yang menunjukkan kepintaran baginda.

Menurutnya, baginda mewujudkan Perlembagaan Negeri yang digubal oleh ulama-ulama dan pembesar negeri waktu itu.

“Perlembagaan Negeri Terengganu Itqan Al-Muluk Bi Ta’Dil As-Suluk ini berlaku di zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin (III) yang menunjukkan kepintaran beliau.

“Baginda Sultan mewujudkan Perlembagaan Negeri yang digubal oleh ulama-ulama dan pembesar negeri waktu itu. Itqan Al-Muluk Bi Ta’Dil As-Suluk itu nama Perlembagan Negeri Terengganu,” tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika wawancara khas mengenai undang-undang Itqan Al-Muluk Bi Ta’Dil As-Suluk di zaman kerajaan Sultan Zainal Abidin (III) di kediamannya, Rusila pagi tadi.

Berita Penuh: Di Sini

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy