Wednesday, October 26, 2011

PEMUDA PAS DUNGUN MENYOKONG PENGGANTUNGAN TERHADAP PROF. AZIZ BARI DITARIK BALIK



Dewan Pemuda PAS Kawasan Dungun (DPPKD) menyokong sepenuhnya penggantungan terhadap Prof Abdul Aziz Bari ditarik balik kerana merasakan pihak pentadbiran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) bertindak di atas tekanan politik dan tidak rasional.

Penggantungan dibuat selepas Prof Dr Aziz Bari mengeluarkan kenyataan dan memberi pandangan terhadap Al Sultan selangor DE berhubung serbuan penguatkuasa JAIS ke atas sebuah gereja di Damansara tempoh hari. Justeru pengamal media milik Umno meletakkan kenyataan Prof Dr Aziz Bari sebagai seorang rakyat yang menjadi penderhaka kepada Sultan walaupun kenyataan beliau sebenarnya berbentuk ilmiah.

Melihat perkembangan ini, saya mewakili DPPKD mengucapkan tahniah kepada rakyat terutamanya kepada mahasiswa UIA kerana berjaya mendesak pentadbiran UIA menarik balik penggantungan tersebut.

Tidakan hampir 1,000 orang mahasiswa dan orang ramai hadir berdemonstrasi di hadapan Masjid UIAM Jumaat lalu menuntut agar penggantungan ke atas Prof. Aziz Bari ditarik serta-merta telah membuka mata semua pihak terutama pihak pentadbiran UIA dan kerajaan.

Justeru itu, tindakan ini membuktikan bahawa suara Mahasiswa sebenarnya mempunyai kuasa untuk merubah corak politik tanah air. Disamping itu penarikan penggantungan itu juga dipercayai diambil kerana mendapat kritikan atau tekanan yang kuat daripada kakitangan universiti, mahasiswa, ahli akademik, Pakatan Rakyat dan orang awam.

Selain itu, saya mengecam sekeras-kerasnya tindakan pentadbiran UIA itu yang dilihat telah tunduk pada kepada tekanan politik kerajaan dan memberi amaran supaya perkara ini tidak berulang lagi kepada mana-mana intitusi pendidikan.

Institusi-institusi pendidikan yang sepatutnya menghasilkan modal insan perlu dilihat terbuka dan tidak seharusnya tunduk kepada tekanan politik kerajaan semata-mata. Mereka seharusnya diberi ruang untuk berbicara secara ilmiah. Sebarang perbezaan pandangan dengan pihak kerajaan harus ditangani secara bijaksana dan bertamaddun melalui pelbagai bentuk forum, seminar atau diskusi politik.

Saya mengharapkan supaya Prof Dr Abdul Aziz Bari lebih bersemangat untuk memberi pandangan/kajian yang ilmiah dan berguna pada masa akan datang. Saya mendoakan akan lahir lebih ramai lagi ahli-ahli akademik yang berusaha membentuk masyarakat yang kritis dan berpengetahuan melalui kajian-kajian serta pandangan yang bernas. Semoga usaha Prof Dr Aziz Bari mendapat ganjaran yang setimpal di sisi Allah swt.


MOHD HANAFI BIN ABDUL AZIZ
Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Dungun ( DPPKD ) Dungun, Terengganu
27 Zulkaedah 1432H/ 25 Oktober 2011


sumber : laman web Dewan Pemuda PAS Kawasan Dungun

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy