Sunday, January 15, 2012

Kemenangan Pasti Milik Islam – Us Azman Shapawi


DUNGUN, 13 Januari – Khutbah Jumaat penuh bersemangat yang disampaikan oleh Timbalan Ketua Penerangan Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu, Al- Fadhil Ustaz Azman Shapawi Abd Rani telah membangkitkan semangat seluruh ahli jemaah yang hadir untuk terus berjuang menegakkan agama Allah Taala di atas muka bumiNya.

Beliau memulakan khutbah di Masjid Pulau Serai dekat sini dengan penegasan bahawa Islam pasti diberi kemenangan oleh Allah Taala pada satu hari yang telah ditetapkan dalam susunanNya.

“ Wahai sidang Jumaat sekalian, kemenangan itu pasti akan berpihak kepada Islam walaupun perjalanan menuju kemenangan tersebut jauh”, tegas beliau yang juga merupakan bekas Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat

Beliau selanjutnya membaca sepotong ayat al-Quran daripada surah at-Taubah:

“Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh dan penuh kesukaran bagi mereka” [at-Taubah: 42]

Selain itu, para pendokong perjuangan yang dibawa oleh PAS di bawah kepimpinan ulama’ diseur untuk lebih bersungguh-sungguh berjuang untuk memastikan kemenangan milik Islam. Perjuangan Islam tidak boleh dilakukan sambil lewa. Hasrat dan cita-cita untuk melihat kebangkitan Islam memerlukan pengorbanan serta penat lelah seluruh ahli yang cintakan Allah dan RasulNya Sollallahu’alaihiwasallam.

Dalam kesempatan tersebut, beliau turut menceritakan kisah sahabat Rasulullah Sollallahu’alaihiwasallam, Suhaib ar-Rumi yang mengorbankan seluruh hartanya semata-mata memastikan hasratnya untuk berhijrah ke Madinah bersama Rasul tercapai. Sikap yang ditunjukkan oleh Suhaib ini dipuji oleh Rasulullah Sollallahu’alaihiwasallam.

“ Beruntung Suhaib…beruntung Suhaib”, jelas Al-Fadhil Ustaz Azman menukilkan pujian Rasul terhadap sahabatnya itu.

Beliau juga membangkitkan rasa cinta dan ghairah seluruh ahli Jemaah untuk infaq pada jalan Allah. Pelbagai janji ganjaran oleh Allah kepada hambaNya yang sudi meminfaqkan harta dan jiwa pada jalan Allah.

“ Setiap daripada kita mempunyai kepakaran tersendiri. Ada yang diberi kekuatan fizikal, ada yang diberi kekuatan harta, ada yang diberi kekuatan kepimpinan, ada yang diberi kekuatan ilmu, Kita semua perlu bekerjasama untuk memastikan Islam berdaulat di atas muka bumiNya: tegas beliau.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy