Sunday, January 15, 2012

Sekitar Program Bicara Penurun Bendera: Laungan ‘Hidup Mahasiswa’ Gegarkan Kawasan Dungun



DUNGUN, 14 Januari – Pastinya, kehadiran beberapa mahasiswa yang dizalimi memberi penjelasan dan penerangan di perkarangan Surau Tuan Guru Haji Zainal Abidin (STGHZA) menimbulkan keresahan dan kebimbangan UMNO/Barisan Nasional.

Seluruh yang hadir mendengar dengan penuh khusyuk setiap penjelasan daripada mahasiswa yang bangun memberi ucapan. Setiap daripada mereka menceritakan kronologi kezaliman pihak berkuasa ke atas mereka semata-mata disebabkan perjuangan mempertahankan hak mahasiswa. Mereka turut menerangkan sebab kesungguhan mereka berjuang memastikan Akta Universiti & Kolej Universiti (AUKU) yang mengongkong kebebasan mahasiswa dihapuskan.

Majlis semakin hangat apabila Saudara Adam Adli bangun untuk memulakan bicaranya sambil diiringi laungan ‘Hidup Mahasiswa’ sebagai pembangkit semangat. Beliau meneceritakan satu-persatu peristiwa yang berlaku pada 17 Disember 2011 sehinggakan beliau menjadi buruan selepas itu serta digantung pengajian selama 3 semester.

" Umur saya 22 tahun..... 23, tahun ini. Muda lagi; memang jiwa pemberontak. Saya mahasiswa. Dari dahulu lagi, resamnya mahasiswa itu adalah pejuang. Resamnya mahasiswa itu adalah pemberontak kerananya mahasiswa ini jiwanya bersih; tiada kepentingan, tiada projek, tiada kroni. Apa yang mereka buat adalah kebenaran. Apa yang mereka buat adalah berjuang demi mahasiswa dan rakyat", ujar beliau memulakan ucapan.

Beliau menegaskan golongan yang mempertahankan AUKU adalah golongan yang hanya merosakkan negara. Mereka hanya berfikir mengenai kepentingan diri semata-mata. Mahasiswa yang hanya mementingkan diri pasti tidak akan mampu untuk membela rakyat selepas tamat pengajian sedangkan mereka diharapkan untuk memberi sumbangan kepada masyarakat.

" AUKU ini adalah proses pembodohan pada mahasiswa. Itu yang jadi mahasiswa masuk universiti, belajar kata rasuah salah. Keluar (universiti), makan rasuah. Itu dia penangan AUKU. Dia tak hormat ilmu. Dia tak bagi kebebasan untuk berfikir. Dia sekat daya fikir mahasiswa. Mahasiswa tidak lagi kreatif, tidak lagi kritis "

“ Jangan gentar, jangan takut. Kita muda. Kalau Allah takdirkan umur kita panjang, panjanglah dia. Kalau Allah Taala takdirkan umur kita pendek, biar kita mati dalam perjuangan. Itu lebih mulia dari hisap dadah dan sebagainya”, tegas beliau dengan penuh keberanian.

Jiwa Pejuang: Safwan Anang Mendedahkan Penipuan Pihak Tentangnya Tanpa Rasa Gentar

Saudara Safwan Anang menyampaikan ucapan terakhir dengan penuh semangat walaupun dalam keadaan uzur setelah dibelasah oleh polis. Beliau menegaskan kerajaan sekarang sudah tidak boleh diharap untuk membela rakyat.

“ Apa yang dia buat untuk rakyat? Jalan Dungun 2.7 KM pun tak boleh nak selesai!. Budak ni (sambil menunjuk kepada salah seorang budak di hadapan pentas) dua kali nopat (lompat) je abih doh jalan (dah sampai ke hujung jalan). Mat Said... abih ah mung Mat Said. Masa depang mu di tangan rakyat. Berat nanang doh..”, seloroh beliau dengan kandungan mesej yang jelas bagi menunjukkan kelemahan kerajaan UMNO menguruskan masalah rakyat.

" Rakyat perlu bangkit untuk tolak rejim Barisan Nasional dan kerajaan zalim UMNO.... UMNO dah takde masa depan. Kerajaan yang ada sekarang dah corrupted. Curi ratusan juta, penjara setahun. Orang curi botol syampu, penjara dua tahun.. berat nanang sistem dalam negara hari ni ", tegasnya lagi.

Us Azman Shapawi bersama Adam dan Safwan

Turut memberi ucapan adalah dua rakan Adam Adli; Khairul Naim dan Ehsan bukhari selain al-Fadhil Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani. Majlis ditutup dengan bacaan doa oleh Ketua Pemuda PAS Kawasan Dungun, Ustaz Sheikh Hanafi Abd Aziz.

Selesai ceramah, para penyokong mengambil kesempatan untuk bergambar dengan Adam Adli dan rakan-rakannya.

Ketua DPPKD turut mengambil peluang bergambar dengan Adam Adli

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy