Thursday, November 18, 2010

Produk Yahudi diberi layanan istimewa Majlis Perbandaran Dungun.


oleh : Lajnah Penerangan Pemuda PAS Dun Sura






Awal November baru-baru ini, warga Dungun berpusu-pusu memenuhi hari pembukaan restoran makanan segera, McDonald's bertempat di Jalan Baru,Dungun.Tapak asal pembinaan restoran ini adalah deretan kedai peniaga-peniaga Melayu antaranya kedai makan yang menjadi tumpuan siang dan malam.

Sebelum itu dinaikkan kain rentang 'countdown' ke hari pembukaan bagi mewar-warkan ke rakyat Dungun yang mungkin ternanti-nanti sudah sekian lama pembukaan restoran terkenal ini.Pembinaan yang nampak seolah-olah terkejar-kejar 'due date' itu menambahkan lagi kesibukan dan kerancakan suasana di sekitar premis tersebut.





Hasil tinjauan yang dibuat, kerja-kerja terakhir pembinaan premis tersebut masih lagi diteruskan di tingkat atas dan pada masa yang sama di tingkat bawah telah dibuka kaunter jualan makanan segera itu.

Difahamkan premis bangunan tersebut adalah milik Majlis Perbandaran Dungun (MPD).Sudah tentulah kebenaran beroperasi restoran ini datangnya dari pihak MPD sendiri yang sememangnya lebih arif tentang syarat-syarat yang perlu ada bagi memulakan sebarang operasi perniagaan di bangunan yang baru.

Sebagaimana yang diketahui umum,MPD memang terkenal dengan ketegasannya menyita premis yang gagal memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh MPD bagi pembinaan bangunan baru.Apakah premis restoran McDonald's ini sudah mendapat kelulusan Sijil Kelayakan Menduduki Bangunan (CF) dari pihak MPD?






Apakah betul cakap-cakap dari sumber MPD sendiri yang mengatakan pihak MPD terpaksa mengizinkan premis ini beroperasi bagi mengelakkan saman dari pihak pengurusan Restoran McDonald's atas kelewatan menyiapkan bangunan seperti yang dijadualkan.Mungkin dengan sebab itulah syarat-syarat CF dibakulsampahkan dan dipejam mata buat sementara.

Apabila panggilan telefon dibuat bagi mencari persoalan ini,mereka teragak-agak menjawabnya dan mengatakan ini kerja orang atasan.Adakah semua ini melibatkan campur tangan orang atasan atau politik yang sememangnya sebelum ini terkenal dalam campurtangan dalam pengurusan pihak berkuasa tempatan ini.

Adakah sekadar ingin mencari nama agar Dungun terkenal dengan pembukaan restoran ini.
Pada masa yang sama tidak berlaku adil atas syarat-syarat yang ditetapkan.Peniaga-peniaga kecil terutama peniaga melayu ditekan dengan pelbagai syarat yang kononnya memenuhi syarat Majlis Perbandaran yang baru dikurniakan 2 tahun lepas itu.

Justeru itu tidak pelik bilamana warga Dungun baru-baru ini dikejutkan dengan contengan di sekitar Dungun yang menyatakan Yang Dipertua MPD menindas dan menzalimi peniaga-peniaga Melayu.Difahamkan contengan-contengan dengan semburan cat tin itu berjaya dipadamkan dengan segera sebelum tengahari.

ADUN Sura,YB Ustaz Wan Hassan Md Ramli juga menerima senarai panjang tandatangan dari peniaga-peniaga Melayu yang mendesak agar YDP MPD meletak jawatan dan perkara ini sudah pun dipanjangkan ke Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu sebelum ini.

Persoalan yang ditimbulkan disini bukan sekadar mempersoalkan kredibiliti MPD yang bersikap double standard tetapi juga memberi peringatan kepada warga Dungun agar berfikir dua kali bila mengunjungi Restoran McD ini.

INGATLAH!! Setiap ringgit yang kita salurkan kepada mereka akan akan menjadi peluru buat anak-anak Palestine. Al-Qaradhawi menegaskan: “Ada jihad ekonomi, iaitu kita membuat fatwa, fatwa yang saya keluarkan bersama sejumlah ulama tentang keharaman jual-beli produk-produk Israel dan Amerika. Boikot, boikot semua produk-produk Israel dan Amerika adalah merupakan kewajiban setiap umat. Semua yang berbau produk Amerika.



lagi gambar akan menyusul selepas ini.....

p/s : Sama-sama kita beri peringatan buat semua...mungkin antara kita tidak mengetahuinya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy