Tuesday, November 23, 2010

Ulama Umno Terjun Chor




oleh : Ustaz Saiful Bahri

Lama tak dengar berita ulama Umno ini. Seorang bekas imam masjid negara tetapi diterompah oleh Umno-BN menjadi calon untuk bertanding menentang Wan Azizah di Permatang Pauh. Dah le kalah tetapi rosak imejnya apabila beliau menyepak tong undi di pusat pengiraan undi.

Seorang ustaz, bekas imam dan hafiz al-Quran tetapi mengambil tindakan sedemikian. Kalau orang Pas yang buat macam tu… nescaya hancur vcd diulang-ulangkan dalam media. Selepas Anwar Ibrahim bertanding dan beliau tidak dicalonkan… ghuyub terus namanya tak kedengaran. Alih-alih tup berita..


Pegawai Khas Hishammuddin Jatuh Ketika Mengiringi Menteri Buat Tinjauan

KUCHING: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien terkejut apabila melihat pegawai khasnya, Datuk Firdaus Ismail terjatuh ke dalam paya apabila titi yang menghubungkan sebuah rumah usang milik seorang warga emas di Kampung Gersik, di sini runtuh, Ahad.

Dalam kejadian kira-kira 4 petang itu, Hishammuddin yang menyempurnakan majlis penutup Hari Bertemu Pelanggan Kementerian Dalam Negeri (KDN) di Tebingan Boyan-Gersik-Sourabay (BGS) telah membuat tinjauan ke kampung Melayu itu. Ketika rombangan itu melalui titi ke sebuah rumah usang warga emas di kampung itu, titi tersebut runtuh. Ismail yang berdiri di belakang Hishammuddin terjatuh dan telah ditarik naik oleh anggota Rela.

Berikutan itu, bantuan sebanyak RM40,000 diperuntukkan bagi membaikpulih empat buah rumah usang, termasuk titi yang runtuh itu.-BERNAMA



Rupanya jadi Pegawai Khas Menteri Dalam Negeri. Ramai pulak Pegawai khas menteri ni ye. Antara pegawai khas Datuk Hisyamuddin ialah Ketua Biro Khidmat Awam dan Aduan MCA, Datuk Michael Chong, Tun Faisal Ismail Aziz, Datuk Lau Yeng Peng sebagai Pegawai Khas Parlimen, Harrison bin Hassan, Bastien Bin Onn. Dengar-dengar khabar Datuk Din Adam juga pegawai khas beliau. Entah ye ke tidak, tak tau le pulak.

Kesian tengok Datuk Firdaus. Nasib baik ada anggota RELA membantu. Nak harapkan Menteri, Datuk Hisyamuddin dok tengok aje dan tersenggih. Ish 3X. Jauh pergi jatuh tu, kat Sarawak. Ye lah dah qada’ & qadar. Jatuh ke jatuhlah. Glamour jugak. Kalau tak. Tak tahulah pulak Firdaus ni menghilang ke mana. Walaupun jatuh dalam 'air chor' . (Orang Terengganu menyebut istilah tersebut untuk air kumbahan dapur atau air jamban tahik.) nasib baik tak pakai kopiah dan serban. kalau tak basah kuyup le jawabnya. Tapi dah lama tinggal jawatan Imam Masjid Negara, dah lama jadi Exco Pemuda Umno dan dah lama tertanggal kopiah dan serban. Mungkin sudah diserahkan kepada Ulama muda Umno.

Apa ke alamat? Sebelum ini heboh calon PKR di Ansari Abdullah yang dua kali jatuh ke dalam air apabila terjatuh titi ketika berkempen dalam Prk Batu Sapi baru-baru ini. Tup PKR jatuh dalam PRK Batu Sapi. Harap-harap jadilah Datuk Firdaus bertanding... kot-kot jatuh lagi. Macam Datuk Masyitah jugak. Hanya sibuk dok bergelumang dengan taik UMNO aje.

Peristiwa macam ni baru pemimpin nampak. Rupa-rupanya banyak lagi rakyat kita yang miskin. Sedangkan pemimpin kaya raya. Apatah lagi Sabah dan Sarawak. Negeri yang kaya dengan hasil balak, minyak dan pelbagai mineral tetapi rakyat masih lagi ketinggalan dari arus pembangunan. Bab agama jangan cakaplah sebab itu bukan matlamat perjuangan Umno.

Jatuh barulah lulus peruntukan. Sebab itulah sekarang rakyat suka dengan adanya pilihanraya kecil. Adanya kematian wakil rakyat barulah rakyat dapat merasa durian runtuh? Barulah calon dan bakal wakil rakyat kenal rumah pengundi.

Seperti Terengganu, selepas Umno tumbang pada tahun 1999 barulah rakyat kenal pemimpin Umno. Barulah mereka sanggup kayuh beca, naik atas rumah memasang atap rumah orang miskin, gotong-royong, dok kacau bubur asyura, dok sembelih lembu korban, gotel keropok kat Losong dan sebagainya. Tetapi kini apabila Nampak kerajaan Umno-BN dah memerintah kembali… nampaknya tak Nampak muka semula. Rakyat sepatutnya tahu apa yang nak dibuat!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy