Sunday, April 1, 2012

Jika PAS ke Putra Jaya


oleh : Nik Mohamad Abduh

1) Dakwah kepada perlaksanaan sistem Islam yang syumul akan diteruskan seperti perjuangannya hari ini. Tidak undur walau setapak..

2) Malah, dengan hak dan kebebasan yang dipraktiskan bersama dalam kerajaan baru PR, PAS meyakini mampu memperkasakan dakwah kepada Islam yang syumul dengan lebih sempurna.

3) Dengan sokongan kerajaan PR, PAS meyakini dasar-dasar Islam dalam sistem pemerintahan yang adil akan dilaksanakan secara tadarruj/berperingkat melalui kaedah siasah syar'ieyah yang benar dan berkaliber.

4) PAS akan menjadi pemain utama di dalam memperkasakan hak-hak majoriti umat Islam di dalam negara, di samping

5) turut memastikan hak-hak non-muslim yang terangkum di dalam pengajaran Islam yang adil dan dipersetujui bersama dipelihara dan dijamin.

6) Syura PAS akan terus menjadi pemerhati dalam parti di dalam meluruskan hala tuju perjuangan PAS di dalam pemerintahan bersama kerajaan tahaluf yang syar'ie.

7) Sebarang perselisihan dengan rakan-rakan dalam kerajaan PR, PAS akan menjadi pemain utama dan rakan terbaik mencari penyelesaian dengan penuh akhlak dan integriti.

8) Pendidikan Islam kepada generasi baru dan anak-anak muda akan menjadi dendangan utama PAS dengan menampilkan pendekatan paling disenangi dan diterima oleh mereka.

9) Bersama rakyat memperjuangkan demokrasi tulen kerana ia adalah sebahagian sistem politik Islam yang syumul yang memperkasakan hak rakyat di dalam memilih pemimpin negara yang bebas.

10) Memahami bahawa sebuah kerajaan baru memerlukan nafas yang panjang dan kesabaran yang tinggi demi kejayaan.


Jom, tukar dan ubah!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy