Friday, July 17, 2009

Umno-BN hanya faham bahasa demonstrasi!


Oleh Ahmad Lutfi Othman


Sejak awal PPSMI dilaksana secara gopoh-gapah, tanpa didahului kajian menyeluruh, tanda singkat fikiran. Idea Dr Mahathir Mohamad itu tidak berani disanggah terutama oleh pemimpin Umno-BN (yang kini mahu mengubah persepsi rakyat bahawa pemansuhannya atas inisiatif Umno) walaupun ada bantahan kecil di sana-sini ketika mula diperkenalkan.


Kerajaan BN ternyata sukar untuk mengerti bahasa perbincangan dan perundingan. Ia hanya tersentak apabila suasana menjadi riuh-rendah, ramai tokoh bahasa turun padang menentang, manakala pimpinan Pakatan Rakyat dan NGO mengatur road-show untuk menarik seramai mungkin rakyat prihatin menunjuk marah dan protes di jalan-jalan raya.

Percayalah, jika hanya bersandarkan alasan rasional yang dikemukakan dalam bilik berhawa dingin, PPMSI pasti tidak akan dimansuhkan. Tembakan gas pemedih mata dan pancuran air kimia juga menjadi saksi bagaimana penguasa bebal akhirnya dapat dijinakkan, sekurang-kurangnya buat sementara waktu. Ya, asakan dan tekanan politik juga yang digeruni dan difahami penguasa.

Namun, seperti rungutan Pak Samad Said, bahawa yang tetap diutamakan masih bahasa Inggeris apabila diperuntukkan RM5,000 juta untuk memperkukuhkan pengajaran dan pembelajarannya. Nasib bahasa Melayu terus terpinggir. Ramai lupa, tanpa PPSMI pun, kedudukan bahasa Melayu sudah begitu rendah dan tidak dipedulikan dalam banyak sektor penting. Apatah lagi jika pemansuhan PPSMI hanya setakat Tingkatan Lima, dan kemudiannya bahasa Melayu dipandang sepi di peringkat pengajian tinggi.

Pada 1 Ogos nanti, satu lagi himpunan raksasa (yang dijangka lebih besar daripada demonstrasi Bersih dan PPSMI) mendesak mansuhkan ISA bakal berlangsung. Ramai salah faham bahawa ISA hanya musuh kepada aktivis yang tidak selari dengan kerajaan. Rakyat seluruhnya teruk menderita (walaupun mungkin ramai tidak menyedarinya) dikongkong akta puaka ini.

Harakah cuba bersama-sama untuk memastikan himpunan Sabtu 2 petang itu dapat dijayakan dan Najib Razak sendiri akan lebih faham apa yang perlu diutamakannya. _

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy