Sunday, January 17, 2010

Polis syariah giat cegah maksiat di Aceh


SEORANG anggota polis syariah menyoal seorang lelaki yang duduk di tepi pantai bersama kekasihnya di Banda Aceh pada 18 Disember lalu.


BANDA ACEH – Polis pencegah maksiat di sini yang dikenali sebagai Wilayatul Hisbah giat memberi teguran kepada pasangan kekasih yang duduk di tepi pantai, wanita tidak bertudung, berjudi dan peminum arak.

“Kamu masih tidak berkahwin. Kamu sepatutnya tidak berada bersama-sama di sini.

“Kamu sepatutnya pergi dari sini,” kata seorang pegawai pencegah maksiat itu kepada satu pasangan kekasih yang berjalan ke tempat meletak kenderaan sambil disaksikan oleh sejumlah orang di sini, baru-baru ini.

Gadis-gadis yang memakai pakaian ketat turut diberikan amaran supaya tidak memakainya pada masa depan.

“Kamu tidak sepatutnya malu pada diri sendiri kerana memakai pakaian seperti ini,” kata seorang pegawai pencegah maksiat itu.

“Pergi pulang dan pakai pakaian yang lebih sederhana,” katanya.

Menurut Ketua Jabatan Undang-Undang Syarie Wilayah Aceh, Marzuki, pihaknya membuat pencegahan tanpa mengambil pendekatan keras terhadap pesalah sebagai salah satu cara untuk mereka memahami tujuan pasukan itu membuat teguran.

Wilayah Indonesia itu dibenarkan untuk menggunakan undang-undang syariah sebagai sebahagian daripada perjanjian autonomi dengan pemerintah negara tersebut pada 2002. – Reuters

berita berkaitan :


p/s : Pantai Teluk Lipat Dungun...antara lokasi pilihan pasangan kekasih mempamerkan aksi membulukan mata tanpa segan silu...sebab diaorg tau UMNO dok akan larang..BEBAS sebebasnya.
Lagipun Majlis Perbandaran Dungun selalu anjur konsert maksiat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Blog Archive

Hello

Pemuda Bersamamu v3 © 1429 Business Ads Ready is Designed by Ipiet and Ripped by SamarQondy